"Akojen hommia"

Asiakaskokemusarkkitehti Oskari Juslin

Oskari Juslin on yksi Elmon asiakaskokemusarkkitehdeista eli lyhyemmin “AKA”. Hänen kauttaan ulkoistusasiakkaille tarjoutuu yli 100 elmolaisen osaaminen, ja hänelle puolestaan ikkuna asiakkaiden ICT:n kokonaiskuvaan ja kehittämiseen. Oskari kertoo Elmon “akojen hommista”.

Kansainvälisillä ICT-kentilläkin ansioitunut Oskari Juslin saapui Elmolle kesällä 2019, napattuaan paikan IT-asiantuntijana. Talo ei ollut tuttu tekijälle, jonka työhistoriasta löytyvät mm. Kone ja Nokian Renkaat, mutta rekryilmoitus veti puoleensa. Hyvä fiilis Elmosta vahvistui ensimmäisessä puhelussa ja on kantanut näihin päiviin.

Ennen Nokian Renkaita lähdin IT:stä treidaamisen pariin enkä ollut varma, palaisinko IT-maailmaan. Nyt ajattelen, että hyvä, kun palasin. Elmolla työskentelen oikeiden asioiden parissa ja ICT maistuu taas hyvältä.

Omat mausteet, jaetut AKA-prosessit

Elmo on tarjonnut mahdollisuuksia kehittyä, ja sitä Oskari työelämässä kaipaa. Ensin hän siirtyi järjestelmäasiantuntijaksi ja kesällä 2022 asiakaskokemusarkkitehdiksi. AKA:na Oskari hoitaa joukkoa Elmon ulkoistusasiakkaita, joiden ICT:tä kehitetään proaktiivisesti, systemaattisesti ja jaetuin AKA-prosessein.

Jokaisella on työssä oma mausteet ja mahdollisuus itseohjautuvuuteen, mutta samalla AKA-tiimin tuki ja prosessit: Tiimi tapaa säännöllisesti, ja ulkoistusasiakkaiden kanssa pidetään joka kuukausi kehityspalaverit.

Elmolla selkeät prosessit ja asiakaskohtaiset palvelumallit eivät sulje toisiaan pois. Erään asiakkaan kanssa on luotu malli, jossa Oskari työskentelee lisäksi asiakkaan ulkoistettuna IT-managerina.

Tuntuu omalta päästä kehittämään asiakkaan IT:tä ja palvelunhallintaa pääkallopaikalta. Työ vie viikottain tämän ja muiden Elmo-asiakkaiden luo pääkaupunkiseudulle.

IT-asiakkaat pitävät selkeästä viestinnästä

AKA-tiimi saa Oskarin mukaan kehuja etenkin selkeästä viestinnästä.

Monen IT-tilaajan ongelma on aiemmin ollut, että palveluntarjoajalla ovat pallot tippuneet, hommat jääneet hoitamatta eikä asiakas ole tiennyt, kenen puoleen kääntyä. Meillä malli on selkeä: AKA hoitaa. Tämä tuo asiakkaalle varmuutta ja selkeyttä.

Asiakkaiden ICT:n kehittäminen vaatii myös oman osaamisen jatkuvaa päivitystä. Oskari aikoo syventää seuraavaksi etenkin riskienhallinnan osaamistaan: Microsoft on panostanut paljon tietoturvatuotteisiin, ja niiden päivitys on monen asiakkaan kehittämissuunnitelmissa. Onneksi Elmon sisällä voi kouluttautua aina ISO/IEC 27001 -sertifioiduksi tietoturva-ammattilaiseksi asti.

The Way

Me Elmolla ajattelemme kaiken asiakkaan näkökulmasta. Teemme asioita rohkeasti, uskomme luottamukseen perustuvaan toimintakulttuuriimme ja vannomme avoimuuden nimeen. Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus ovat kaiken keskellä.
Tervetuloa mukaan!

Asiakaskokemusarkkitehti Oskari Juslin