"Erinomainen asiakaskokemus"

Patrik Gustafsson, Projektipäällikkö
Kameleonten-monitoimihalli
Case Kameleonten-monitoimihalli

Urheiluhallin ICT-kokonaisuuden toteuttajaksi valittiin ketterä Elmo

 

Kameleonten-monilajihalli avasi ovensa Espoon Leppävaaran liikuntapuistossa elokuussa 2023. 14 500 neliön suuruisessa hallissa harjoitellaan ja kisataan läpi vuoden. Ensimmäinen tulikoe saatiin nuoren yleisurheilun EM-kisoissa heinäkuussa, kun halli palveli urheilijoiden harjoitteluhallina ja kisajärjestäjien tukikohtana.

Hallin kiinteät ja langattomat verkkoratkaisut, digitaaliset infonäytöt ja puhelinvaihdejärjestelmän toimitti Elmo. Hallia pyörittävän Kameleonten AB:n projektipäällikkö Patrik Gustafsson jakaa kokemuksensa ja opit projektista.

Haussa ketterä, kokenut ja paikallinen verkkosuunnittelija

Kameleonten-hallin verkkoratkaisun kilpailutuksessa oli alusta asti tunne, että toteuttajaksi halutaan ketterä toimija, jolla on kokemusta urheiluhallihankkeista. Lisäksi tahdottiin läheinen fyysinen sijainti, jotta lähituki saadaan tarvittaessa nopeasti paikalle.

Koska kyseessä ei ole toimisto tai asuintalo vaan hyvin dynaaminen ympäristö, voi yllättäviä tilanteita tulla. Jos tukitarve menee help desk -jonoon ja paikalle tullaan viikon päästä, ei yhteistyö toimi. Meidän pitää voida soittaa henkilökohtaisesti, että nyt on hätä, Gustafsson kuvailee.

Valinta ICT-talojen välillä oli lopulta helppo: Helsingissä toimivasta Urhea-hallista saatiin suositukset Elmosta, joka oli toteuttanut myös kyseisen hallikohteen verkkoratkaisun. Vantaalla ja Espoossa toimipisteitään pitävä Elmo oli lisäksi ainoa kilpailutukseen valittu talo, joka tuli kartoittamaan kohdetta paikan päälle.

Käyttökokemus edellä, tietoturva tukemassa

Kameleonten-halliin toteutettiin Elmon johdolla LAN- ja WLAN-verkkoyhteydet, asennettiin kaksi infonäyttöä ja 23 Watchguard-tukiasemaa sekä tuotiin DNA:n puhelinvaihde.  Rinnakkaisia verkkoja eri käyttäjäryhmille, kuten henkilökunnalle, asiakkaille, TV-kameroille ja rakennusautomaatiolle tehtiin yli 10.

Ratkaisut toimitettiin hienosti ajallaan, mutta myös jälkihiontaa tehtiin: verkkoon striimatun kilpailutapahtuman yhteydessä lähetystä tuottavan yhtiön edustajat olettivat pääsevänsä laitteineen hallin verkkoon piuhat kytkemällä. Kun avoimia VLAN-portteja ei ollutkaan, hälytettiin Elmon lähituki paikalle.

Tilanne ratkaistiin ja siitä saatiin oppi jaettavaksi:

Keskuksissa avattiin kytkinten portteja langalliseen vierasverkkoon, jotta jatkossa voidaan heti tarpeen ilmentyessä antaa pääsy paikan päällä, ilman osaamista vaativaa kytkin- ja VLAN-konfigurointia. Ongelma olisi vältetty, jos alun perin olisi konfiguroitu ennalta määritetyt vierasverkkoportit.

Konfigurointeja vältetään usein tietoturvasyistä, mutta Gustafsson painottaa, että toisinaan tietoturvasta on hyvä ottaa hallittuja riskejä käyttökokemus edellä. Hän vertaa tilannetta pankkikortteihin: lähimaksuominaisuus löyhentää tietoturvaa, mutta lisää käyttömukavuutta – tietoisella, hallittavalla riskillä. Dynaamisessa, lukuisten toimijoiden halliympäristössä verkkoratkaisulta edellytetään vastaavaa notkeutta.

Erinomainen asiakaskokemus

Porttihaasteet olivat Gustafssonin mukaan “suhteessa pieni kauneusvirhe”, isoissa verkkoprojekteissa kun joudutaan usein suunnittelemaan ratkaisu käyttötarpeille, joita ei vielä edes ole. Palveluntarjoajan on hyvä haistella ennakoiden ja rivien välistä, miten tilassa toimitaan, millaisia tilanteita ja teknisiä tarpeita saattaa tulla eteen ja millaisia käyttäjäryhmiä kohteessa käy.

Kuinka Elmo kaikkineen ICT-kokonaisuudessa onnistui?

Asiakaskokemus Elmosta on ollut oikein hyvä! Oikeastaan ihan erinomainen. Puhelinvaihteeseen, internet-yhteyteen, infonäyttöihin ja järjestelmiin liittyvät asiat saatiin erittäin hyvin ja sujuvasti tehtyä. Elmo vastaa jatkossakin verkkomme ylläpidosta ja kehittämisestä, Gustafsson kiittelee.