"Elmo laati yhteistyölle roadmapin, joka pyyhki pöytää kilpailijoiden vastaavilla esityksillä!"

Janne Mäenpää, Vice President Operational ICT Services
Patria Oyj
Case Patria Oyj
Yrityksen koko

620 mil.+ Liikevaihto (Group)
3000+ Henkilöstö

Elmo otti Patrian Service Deskin haltuun

Elmon logo katolla

 

Elmon kevään suurin julkistus oli yhteistyö ilmailu- ja puolustuskonserni Patrian kanssa. Sopimus syntyi yrityskulttuurien yhteneväisyyden ansiosta.

”Eihän tämä ole yritys, vaan kultti”, tokaisi Patrian IT-palveluista vastaava Janne Mäenpää keväällä Elmosta. Patria oli tehnyt sopimuksen 2 800 hengen organisaationsa Service Desk -toimintojen siirtämisestä Elmolle, ja samalla 18 entisen palveluntarjoajan työntekijää siirtyi uuden työnantajansa leipiin. Päätös oli kypsynyt vuoden mittaan kilpailutuksen ja neuvotteluiden kautta ja konkretisoitui sopimusten allekirjoittamiseen 15.2.2019.

Mutta mikä Elmo – viime vuonna vielä yritysnimeltään Tampereen Puhelin – oikein on? Patrian haastatellessa neuvotteluvaiheessa elmolaisia, kaikki puhuivat kuin yhdestä suusta mahtavasta meiningistä ja Lean-ajattelusta. Totta vai myyntipuhetta? Jotain tuttua siinä kuitenkin on.

 

Nauru palasi – mutta miten pitää hymy huulilla?

Patrian polku Elmon kylkeen oli monivaiheinen. 10 vuotta aiemmin Patria ulkoisti tietohallintonsa valtakunnalliselle palveluntarjoajalle. Palveluntarjoajan kanssa löydettiin yhteinen sävel ja otettiin Lean-filosofia käyttöön.”Nauru palasi palavereihin, kun Lean tuli taloon”, otsikoi Kauppalehti. Yhteistä taivalta elettiin aina vuoteen 2018 asti, jolloin mietintä palvelumallin uudistamisesta, ketteröittämisestä ja joustavuuden lisäämisestä heräsi sopimuskauden lopun lähestyessä. Ehkä mallin uudistaminen pitäisi hymyn huulilla. Päätös palvelun toimittajien kilpailuttamisesta tehtiin.

 

Kova substanssi, pehmeät arvot

Sitten tuli itSMF-seminaari, jossa Elmon palvelujohtaja esiintyi. Lounaan jälkeen toimitusjohtaja Janne Aaltosen pakeille tuli mies, joka esittäytyi Patrian tietohallinnon IT-palveluista vastaavaksi Janne Mäenpääksi. – Kiinnostaisiko jutella laitepuolen jutuista? mies kysyi. Elmo kutsui hänet sekä tietohallintojohtaja Jarkko Marjasalon tutustumaan toimintaansa. Kävi ilmi, että juttu luisti hyvin miehiä yhdistävistä asioista ja IT-laitteiden lisäksi Leanista riitti juttua. Pehmeät arvot ja kova substanssi yhdistivät. Alkoi kuukausien mittainen dialogi, palaveeraus – ja rehellinen ajatustenvaihto. Palvelukattauksen ja referenssien ohella Elmon yrityskulttuuri alkoi kiehtoa Patriaa. Voisimmeko yhdessä muuttaa Helpdeskin palvelukeitaaksi?

10 kohdan lista

Nykyisen toimintamallin tilalle alettiin mallintaa koko toimialalle uutta tekemisen tapaa: mitä jos Patria vastaa kysynnästä, ja yhteisesti six sigma -menetelmillä säädetään tarjonta sitä vastaavaksi? Luotaisiin malli, jossa oltaisiin tietohallinnon ongelmien kanssa askeleen edellä, proaktiivisesti. Edellinen sopimus päättyisi maaliskuussa 2019, joten nyt olisi aika jättää formaali tarjous. Marjasalo halusi yhä haastaa: – Sanotte, että teillä on poikkeuksellinen kulttuuri, mutta onko se oikeasti niin? Voimmeko haastatella elmolaisia ja referenssiasiakkaitanne? Onko teillä ollut tämän tason caseja? Haastattelut tehtiin ja Elmolle toimitettiin 10 kohdan lista, jonka kriteereiden tulisi täyttyä yhteistyöhön lähdettäessä. Avoimuuden lisäksi vaadittaisiin tarkkuutta tietoturvassa ja kulunvalvonnassa.

 

Voittaja-roadmap

Maaliskuun 28. päivänä 2019 Elmon tiloissa juodaan kuohuviiniä aamupalan kanssa. 18 uutta huipputekijää on asettunut taloon, omiin tiloihinsa, joihin on rakennettu tarkoin suojattu pääsy. Elmo on puolestaan haastatellut uudet tekijänsä, huolehtien että kotiutuminen elmolaisuuteen sujuu hyvin, työolosuhteet ovat kunnossa ja kollegoilta voi kysyä mitä tahansa. Tunnelma on rento ja huumori kukkii, kuten on ollut pitkin matkaa – tiukasta ajatustenvaihdosta huolimatta. Mäenpää on tyytyväinen. Samoin Marjasalo. Oikeastaan kaikki.

Täällä oli kyky kuunnella asiakasta, soveltaa palvelumuotoilua ja tuottaa toimintamalli, joka vastasi meidän tarvetta ja myös tulevaisuuden strategiaa. Elmo laati yhteistyölle roadmapin, joka pyyhki pöytää kilpailijoiden vastaavilla esityksillä, Mäenpää summaa.

Älä soita meille

Toimitusjohtaja Aaltonen näkee casen olevan vahva esimerkki siitä, mihin talossa viitataan ”The Elmo Wayna”.

Se tarkoittaa ensisijaisesti sitä, että kuuntelemme. Ilman sitä ei synny ymmärrystä. Ja ilman ymmärrystä ei tehdä asiakaslähtöisiä ratkaisuja. Mutta tästä tekeminen vasta alkaa. Yhteistyötä ei rakenneta mututuntumalta vaan selkein numeerisin mittarein. Lean-mallilla ja pitkäjänteisesti.

Yhteisenä visionamme on ”älä soita meille, me soitamme sinulle”. Tämä tarkoittaa, että tavoittelemme tilannetta, jossa ”palvelukeidas” löytää ja estää vikoja ennen niiden näkymistä käyttäjille. Käännämme deskin reaktiivisesta proaktiiviseen, Mäenpää valottaa.

Marjasalo toivoo yhteistyön jatkuvan keskustelevana.

Yhteistyön tavoitteena on aito kumppanuus ja sitoutuminen. Sparraava kumppanuus lunastetaan matkalla, niin että kaikki heittäytyvät prosessiin ja ovat valmiita menemään myös epämukavuusalueelle. Odotukset ovat korkealla, tiedämme että meininki tulee muuttumaan.

Kumppanuustarinoita

Case

Atao Oy

Atao on vantaalainen ohjelmistoyritys, joka kehittää SaaS-palveluita liiketoiminnan johtamisen ja vaatimusten todentamisen tueksi.
Case

Vaadin Oy | ISO/IEC 27001 -sertifikaatti

Vaadin Oy:stä tuli ensimmäinen Elmon asiakas, joka saavutti tietoturvan hallinnan ISO/IEC 27001 -sertifikaatin täydessä laajuudessaan…
Case

Vaadin Oy

Vaadin tarjoaa kehittäjille kattavat työkalut ensiluokkaisten liiketoimintasovellusten rakentamiseen. Yli 20 vuoden kokemukseen…

Tehdäänkö yrityksestäsi parempi?