"Arvostan Elmon proaktiivisuutta ICT-ympäristön kehittämisessä."

Jari Santonen, Tietohallintopäällikkö
Pelastakaa Lapset ry
Case Pelastakaa Lapset ry

Pelastakaa Lapset sai ICT-voimaa sattuman kauppana 

Kuva: Niina Salokangas / Pelastakaa Lapset

Pelastakaa Lapset on maailman johtava sitoutumaton lapsijärjestö, joka turvaa lasten oikeutta elämään, oppimiseen ja osallisuuteen yli 100 maassa. Järjestöllä on Suomessa noin 300 työntekijää ja 71 paikallisyhdistystä. Sisäisesti ICT:tä hoitaa kolmen hengen tiimi; muutoin ICT on ulkoistettu Elmolle. Sattuma johti talot yhteen.

Tietohallintopäällikkö Jari Santonen kuuli keväällä 2022, että viisi vuotta ICT-kumppanina toiminut Tibio yhdistyy Elmoon. Hassua kyllä, Santonen oli vain puoli vuotta aiemmin keskustellut Elmon kanssa kartoittaakseen talon tarjontaa. Tibio oli palvellut loistavasti, mutta oli pieni.

Meille oli loogista hakea lisää ICT-voimaa, sillä etenkin tietoturvapuolella maailma muuttuu järjetöntä vauhtia. Uutinen Elmosta oli siten meille positiivinen. Elmo toi isommat saappaat ja enemmän asiantuntijoita, jotka voivat auttaa meitä erinäisissä ICT-haasteissa, Santonen sanoo.

Tehot irti Microsoft 365 -palveluista

Tibio-kaupassa samat yhteyshenkilöt ja sama Vantaan-toimipiste säilyivät. Tärkeää oli myös, että Elmolla on tarjota lähituki ympäri Suomen – kaikille järjestön 16 toimipisteelle.

Tällä hetkellä palvelukattauksessa ovat konesali-, Service Desk- ja asiantuntijapalvelut; lähitulevaisuuden kehityssuunnitelmissa on Microsoft 365 -palveluiden täysimittainen käyttöönotto sekä siirtyminen Microsoftin pilviympäristöön. Toisinaan kehittäminen on palveluiden karsimista tai yhdistämistä.

Meillä on tietoturvatuotteita kolmannelta palveluntarjoajalta, vaikka samat tuotteet löytyvät M365-ympäristöstä. Tältä osin on järkevää ottaa enemmän irti Microsoftista, Santonen kuvaa kehityssuuntia.

ICT-palveluiden keskittäminen kannattaa 

Keskittäminen kannattaa Santosen mielestä myös yleisesti ICT:ssä.

Kun kumppanilla on hyvä kuva IT-ympäristöstä, on palvelu ja haastavien tilanteiden ratkaisu sujuvaa. Vaikka käyttäjällä olisi isompikin haaste, se ratkeaa jos ei ensimmäisellä Service Desk -tasolla, niin toisella tai kolmannella. Olen ehdottomasti palveluiden keskittämisen kannalla.

Santonen arvostaa Elmon proaktiivisuutta ICT-ympäristön kehittämisessä. Vaikka omalta tiimiltä löytyy laajaa ja syvää IT-osaamista, tuo Elmo pontta muun muassa teknologian ja tietoturvan tarkasteluun. Yhteinen ennakointi, kehittäminen ja eteenpäin katsominen on juuri oikeanlaista kumppanuutta. Yhteinen oppiminen jatkukoon!

 

Kumppanuustarinoita

Case

DealDash Oyj

DealDash on vuonna 2009 perustettu verkkohuutokauppa-alusta, joka ratkaisee varastoylijäämän haasteita Yhdysvaltain markkinoilla ja…
Case

Fysioline Oy

Fysioline on tunnettu kuntoutus- ja kuntosalilaitteistaan, Ice Power -brändistä sekä Minnea-lisäravinnesarjasta. Fressi herättää heti…
Case

Efecte Oyj

Efecte on ohjelmistotalo, jonka ITSM-ratkaisu auttaa organisaatioita digitalisoimaan ja automatisoimaan prosessejaan. Kasvutarina pienestä…

Tehdäänkö yrityksestäsi parempi?